Isnin, 5 November 2012

kEk OrEn...


salam selamat pagi......
kembali bertemu....kek oren ni,saya buat hari ahad lepas...request dari abah tersayang...sememangnya abah suka makan,kek oren,...air oren,...tggal pun,di kampung oren....heheee....selagi hayatnya,masih ade,saya akan tunaikan,setiap permintaan abah..sebab,saya sangat sayang abah saye....sejak permergian arwah mak tercinta,abah semakin mengambil berat,tentang anak2nye...
    kek ini,bukan pertama kali buat...saya da buat banyak kali sudah...walaupun,saye tak sehebat kawan2 yang mahir dalam membaking ni,..tp,saya suka belajar,dan sgt minat membaking...terima kasih juga pada kenalan yang tak lokek ilmu untuk saye belajar...
kek ni sangat2 simple resepinye,saya pun ikut dari majalah rasa kegemaran saye,keluaran 2004.....kek ni,lembut,dan sedap dengan rase buah oren...

   KEK OREN;
bahaan-bahannya:
5 biji telur,
1 1/4 cawan tepung,
1 cawan mentega,
1 cawan gula halus,
1 sudu teh perisa oren
1 sudu teh soda bikarbonate,
1 sudu teh baking powder,
1 biji buah oren sunkist,(saye guna 2 biji)...
(buah oren diparut kulitnye & ambil jusnye....

CARA-CARA:
  1. Pukul mentega dan gula sampai kembang,
  2. masukan telur satu persatu,dan pukul lembut,
  3. masukkan baking powder,soda bikarbonate,dan tepung sikit-sikit...
  4. akhir sekali,masukkan parutan kulit oren,dan jus oren....sebelum itu kne panaskan oven dulu..
  5. griskan loyang dengan mentega,alas dengan kertas minyak...dan bakar45-50 minit...cucuk kek denga lidi,nak tahu kek da masak atau belum...kalau masih melekat pd lidi,biarkan dulu...
  6. tunggu kek betul2 sejuk baru di potong...siap...!!
selamat mencuba....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan